Je hebt documenten en je hebt documenten die écht waarde hebben. Documenten met waarde heb je ondertekend. Gebruik je Nederlandse documenten in het buitenland, dan dient sprake te zijn van legalisatie van het document wil het waarde hebben. Het legaliseren handtekening geeft aan dat jij degene bent die een bepaald document heeft ondertekend. Legaliseren handtekening; de notaris stelt vast dat jij een document ondertekend hebtLegaliseren handtekening dus, niets anders dan dat de notaris vaststelt dat jij het bent die de documenten heeft ondertekend. Zo kan geen enkel misverstand bestaan over de echtheid van de handtekening onder het document. Bovendien reduceer je dus de kans op misbruik van bepaalde documenten. Legaliseren handtekeningen kun je zien als een notariële dienst. In het bijzijn van een notaris of een ambtenaar van een gemeenteHet legaliseren handtekening gebeurt in het bijzijn van de notaris of in het bijzijn van een bevoegde gemeenteambtenaar. Je zet een handtekening onder een document en toont een geldig legitimatiebewijs. De notaris controleert vervolgens de handtekening en de legitimatie. Vervolgens verklaart de notaris dat jij de handtekening onder het document hebt gezet en dat dit gebeurd is in het bijzijn van de notaris of de medewerker van de gemeente. De gelegaliseerde verklaring en een kopie van je legitimatiebewijs laat je achter bij de notaris of de gemeenteambtenaar. Voor elk document kan je een handtekening legaliserenHet legaliseren handtekening is noodzakelijk om aan te tonen dat jij degene bent die de handtekening heeft gezet onder een bepaald document. Elke notaris mag een handtekening legaliseren. Dit kost je overigens wel geld. In 2021 kost het legaliseren handtekening 21,40 euro. Je zou kunnen zeggen dat legaliseren niets anders is dan het geschikt maken van documenten voor het gebruik in het buitenland. Door de legalisatie wordt duidelijk dat het document van een bevoegde notaris komt. Denk maar eens aan geboorteaktes, huwelijksaktes en diploma’sAls het gaat om het legaliseren van een handtekening, dan gaat het vaak om de ondertekening van officiële documenten. Je moet dan denken aan bijvoorbeeld geboorteaktes, ongehuwdverklaringen, huwelijksaktes en diploma’s. Het legaliseren van een handtekening is iets anders dan de legalisatie van documenten. Het legaliseren van documenten is het geschikt maken van documenten voor gebruik in het buitenland. Je kunt documenten legaliseren door een zogenaamde apostille aan te vragen bij de rechtbank of het document via het Consulair Dienstencentrum te legaliseren. Wil je documenten legaliseren, dan kost een apostillestempel je 20 euro per document bij de rechtbank. Iemand anders kan dit ook voor je doenWil je een document rechtsgeldig hebben in landen die het apostilleverdrag hebben ondertekend? Je kunt zelf een apostille aanvragen voor je document, dit mag iemand anders echter ook voor je doen. Je gaat naar de rechtbank met de beëdigde vertaling en laat er een apostille op zetten. Legaliseren handtekening en het legaliseren van een document is dus prima mogelijk en kan vaak zelfs op redelijk korte termijn in orde gemaakt worden. Zo geef jij je documenten overal waarde. Ook hierbij kan Visa Service Desk je ondersteunen! |