Internet marketing

Accountmanagement: hoe maak je carrière in andermans bedrijf

website marketing

Als je een persoon in je bureau hebt die constant de belangen van anderen verdedigt, met heel zijn hart juicht voor een ander bedrijf en zelfs het hele team opzet om externe problemen op te lossen, betekent dit dat je team een ​​uitstekende accountmanager heeft.

Ik zal proberen de belangrijkste stadia van de briefing en de nuances waarmee een account in elk project te maken heeft, te formuleren. Wat u moet weten over een merk om een ​​effectieve partner voor een klant te worden. Welke vragen moet je niet bang zijn om te stellen. Wat te vertellen aan het projectteam. Dit alles is gebaseerd op voorbeelden uit de ervaring van mijn klant en bureau.

Elk project begint met een korte briefing, of het nu een telefoongesprek is, een persoonlijke ontmoeting (of zelfs niet de eerste), twee regels tekst of 15 pagina’s van een document dat is gecertificeerd door het zegel en de handtekening – het belangrijkste is dat het duidelijke, eenvoudige en toegankelijke informatie moet bevatten over het project en de verwachtingen van de klant …

Laten we ons voorstellen dat we al een briefing hebben, het is tijd om te leren hoe je het moet lezen, vragen te stellen en verder te gaan met het project.

Merknaam

Onze taak is om erachter te komen wat een merk is:

  • hoe hij zichzelf positioneert in de markt;
  • in welke categorie het wordt gepresenteerd;
  • wie is de consument;
  • wie zijn zijn concurrenten;
  • welke positie in de niche en ten opzichte van concurrenten is het merk;
  • wat zijn de belangrijkste voordelen en verschillen van het merk;
  • wat zijn de voorwaarden voor het project (hier is mijn favoriete vraag: “Waarom?” is erg nuttig, niet alleen op het werk).

Je moet het merk niet alleen bij de eerste briefing leren kennen, maar ook constant iets nieuws leren, vooral als het merk niet stilstaat.

Doelgroep en GEO

Er is geen universele sjabloon om de doelgroep te beschrijven. Afhankelijk van de doelen van het project of de reclamecampagne kan het nodig en voldoende zijn:

  • sociaal demografisch kenmerk – geschikt voor een outreach-campagne om een ​​breed publiek kennis te laten maken met een merk of product;

Alle details en inzichten zijn waardevol en nuttig: interesses, waarden, voorkeuren, de aanwezigheid en leeftijd van kinderen, de ervaring van de interactie van het merk met de consument, als het gaat om het lanceren van gerichte advertenties op sociale netwerken, het maken van reclamemateriaal, enzovoort.

Waar de potentiële consument woont (naar welke regio’s ga je reclamecampagnes uitzenden), waar hij tijd offline en online doorbrengt (heeft invloed op de keuze van bronnen waarmee je de reclameboodschap naar de consument overbrengt).

Zorg ervoor dat de klant in de briefing of op de website de vragen beantwoordt: wie zijn hun consumenten? Waarin verschillen consumenten van ons merk van die van een concurrent? Wat zijn hun waarden en behoeften?

Als de cliënt deze vraag niet heeft beantwoord, wees dan niet bang om aanvullende vragen te stellen.

Als er een antwoord is, praat dan over het consumentenprofiel om ervoor te zorgen dat u de eindconsument op dezelfde manier vertegenwoordigt, rekening houdend met de geografie van de geplande campagne.

Koop besluitvormingsproces

Analyseer hoe lang het duurt voordat een klant een aankoopbeslissing neemt en hoe vaak hij bereid is deze te herhalen? Voor verschillende categorieën kan dit een dag of meerdere jaren zijn. We nemen de beslissing om snel een restaurant te kiezen voor het avondeten en na een paar uur hebben we weer honger. Gemiddeld kiezen we een auto voor anderhalve maand en hebben we deze drie tot vijf jaar in bezit. De tijd voor het nemen van een beslissing om onroerend goed te kopen is gemiddeld zes maanden, de tijd van eigendom is gemiddeld minimaal tien jaar.

En kijk altijd naar de geplande advertentieactiviteit door de ogen van een potentiële koper (niet een klant).

Nadat we het belangrijkste verschil hebben begrepen tussen ons merk en onze concurrenten en wie de consumenten zijn, gaan we verder met het meest complexe en interessante blok.

Taken

Om de projecttaak correct te formuleren, moet je de taken van de klant in volume bekijken.

Wat zijn de wereldwijde uitdagingen waarmee het merk wordt geconfronteerd in termen van zakelijke KPI’s. Bedrijfsdoelstellingen zijn groei in marktaandeel, groei in verkoop, groei in winstgevendheid en andere.

Wat verwachten we van consumenten? Hoe bereiken we zakelijke prestaties? De antwoorden op deze vragen vormen marketingdoelen: nieuwe consumenten aantrekken, de loyaliteit van huidige consumenten vergroten en anderen.

En pas nu kunnen we overgaan tot het plannen van tactische acties binnen het project. Hoe kan een project de doelstellingen van het merk vervullen? Wat is het doel van dit project?

Vaak vallen deze taken niet samen, voordat u uw team brieft, moet u ervoor zorgen dat al deze taken in één logica zijn ingebouwd.

Als u twijfelt – stel de klant vragen. Om een ​​voorstel voor te bereiden dat voldoet aan de verwachtingen en bedrijfsdoelen van de klant, moet u dit probleem begrijpen.

Controleer in elke fase van het project (voorbereiding van een offerte, implementatie, lancering van een nieuwe reclamecampagne, enz.) Of het daadwerkelijke resultaat beantwoordt aan de gestelde doelen.

Informatie over het project

Ik ben een fan van checklists. Maak een lijst van de materialen die u nodig heeft om het voorstel voor te bereiden en het project uit te voeren.

In welke vorm moet u het voorstel voorbereiden: een offerte of mediaplan in Excel in uw standaardsjabloon of een strategie in de vorm van een presentatie.

Zal er in de huidige fase face-to-face verdediging van het voorstel zijn, of neemt de klant een beslissing op basis van het aangeleverde materiaal.

Zal er een beamer aanwezig zijn bij de presentatie, of heb je de nodige adapters van USB naar VGA gehaald of is er geen beamer en moet je een hand-out voorbereiden voor alle deelnemers.

Wat zijn de beperkingen voor elke afzonderlijke categorie goederen (lees in ieder geval de federale wet inzake reclame, zelfs als u niet met verboden dingen werkt, en als u werkt, print het uit en bewaar het op tafel).

Vraag de klant wat de criteria zijn voor het evalueren van het voorstel, het bureau, hoe u de belangrijkste punten het beste kunt benadrukken, hoeveel fasen van de aanbesteding u te wachten staan.

Voorwaarden voor het indienen van het voorstel.

Voorwaarden voor projectimplementatie.

Het is de taak van de accountmanager om alle fasen van voorbereiding, timing, kwaliteit en conformiteit van het voorstel en projectresultaten met de verwachtingen van de opdrachtgever te controleren.

Zorg ervoor dat u over al het bronmateriaal beschikt, alle benodigde toegang (tot het admin-paneel, tot de webanalysetellers) en antwoorden op alle belangrijke vragen.

Weet u niet zeker of u alle gegevens heeft? Maak uw eigen checklist voor een specifiek project.

Vond het antwoord op uw vraag niet in de briefing, in de materialen, in de correspondentie – stel de klant een vraag.

Breng het team op de hoogte als u alle informatie heeft die u nodig heeft.

Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden.

E-mail: info@webdevelopmentapp.com 
BE: +32 499 41 46 24 
Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie

https://webdevelopmentapp.com/nl/online-marketing.html